Werken aan een productie met Karakteropstellingen

17-08-2017

‘Karakteropstellingen’ blijkt een krachtig en veelzijdig instrument bij de ontwikkeling van theater-, film- en Tv-producties. Makers, regisseurs of schrijvers zetten mij in als opsteller bij hun productie. Ook voor anderen, zoals dramaturgen, producenten of art-directors, kan een opstelling uitkomst bieden bij een maakproces. Ik werk, individueel, in een kleine setting of in eengezelschap.


Individuele ervaringen dienen het groepsbelang en het verhaal

Onlangs werkte ik met een groep theaterstudenten met vragen over hun maakproces.Het betrof hier een onderzoek met een bestaand script. Tijdens een van de opstellingen kwamen de regisseur, de hoofdrolspeler en de schrijver aan het woord over ieders aandeel in het stuk en het belang van het stuk zelf. Na een tijdje te hebben doorgevraagd werd in deze opstelling duidelijk hoe ieders aandeel het groepsbelang en het grotere geheel diende en hoe er vervolgens het beste kon worden samengewerkt.


De impact op de doelgroep, het succes voor een filmtrailer

Ik heb een filmmaker ondersteund met opstellingen bij een filmproject voor een buitenlandse film. In een opstelling hebben we onder andere de doelgroep voor de film onderzocht en gekeken naar wat de impact (beeld, taalgebruik, locatie etc.) van de film op de doelgroep zou kunnen zijn. Dit was nodig voor een trailer op locatie voor de producent in dat land. Met de opstelling werkten we in een kleine setting van representanten. We gebruikten ook plaatsankers (sjablonen) als representanten.


Een goed voorbeeld waar opstellingen al eerder met succes werden ingezet, is de film 'Das Leben der Anderen' uit 2006, van Florian Henckel von Donnersmarck. Ook de danser en choreograaf Pina Bausch gebruikte representanten bij haar choreografieën. Misschien niet verwonderlijk, omdat het systemisch werk (Hellinger) is ontwikkeld in Duitsland.


Opstellingen inzetten binnen een productie

Karakteropstellingen in dienst van het productieproces werkt prachtig, is voor veel situaties behulpzaam en het stimuleert eindeloos de creativiteit.


In samenspraak met makers en eventueel spelers zetten we representanten in om een verhaal, script, plot, personages etc. te onderzoeken. Vaak (in een kleinere setting) werkt een kleine opstelling (met sjablonen in de ruimte of plaatsankers op tafel ook heel goed.


Een opstelling kan op verschillende manieren behulpzaam zijn bij de totstandkoming van een productie.


Een aantal voorbeelden:


— Ontwikkeling van ideeën

Al tijdens de brainstorm-fase kunnen we met een opstelling de eerste stappen of 'schetsen' onderzoeken op de vloer (of - kleiner - op tafel met een tafelopstelling).


— Schrijven naar aanleiding van een opstelling, verder brainstormen

Tijdens een eerste schrijfsessie werken we ideeën met representanten op de vloer verder uit. We plaatsen bijvoorbeeld 'het publiek' of 'het conflict' in het systeem en krijgen interessant input voor het script.


— Scriptlezingen

Door tijdens (eerste) scriptlezingen een opstelling te gebruiken, krijgen spelers doorgaans snel een gevoel bij het stuk. Ze kunnen zich makkelijker verbinden met het thema en de ideeën achter het stuk.


— Casting

Het is ook goed mogelijk om een opstelling te doen voor een casting:Wie hebben we nodig? Hoe werken acteurs op elkaar in, hoe versterken ze elkaar? Klopt wat ik in mijn hoofd heb, ook de vloer?


— Eigen verhalen, solovoorstellingen, biografieën, documentaires

Opstellingen geven ons input en inspiratie bij ons onderzoek van eigen verhalen en biografieën. Representanten reiken nieuwe invalshoeken aan. In een writersblock vind je vaak een fantastisch eureka-moment of nieuwe inspiratie met een opstelling!



LEES OOK: PRODUCTIE LAB

Karakteropstellingen is een onderdeel van Hans Jeths Consultancy    

Copyright© 2020 Hans Jeths.  All rights reserved.        

OK

Deze website maakt gebruik van cookies. Zie ons Privacy Beleid voor meer informatie.