De toeschouwer nader bekeken

Een karakteropstelling is geen theater, geen drama. We gebruiken geen podium, gaan niet acteren - en al helemaal niet voor een publiek. Een opstelling kan wel leiden tot spel, theater, film, een script of een boek. In die zin moeten we altijd wel geïnteresseerd zijn in ons publiek. Naarmate we preciezer weten wie het publiek is, verhogen we de impact van wat we maken en vergroten we het succes.


Misschien heb je vooraf een doelgroep bepaald, of heb je een persona voor ogen voor wie je schrijft, of wanneer je repeteert. Wat nu als je publiek, doelgroep of persona jou input geeft, of vragen heeft aan jou, als artistieke maker, schrijver, acteur, regisseur, dramaturg of producent?


Tijdens een opstelling plaatsen we de verschillende representanten (van personages of elementen van een vraag) in de ruimte. Wanneer we dan ook de Toeschouwer een plek toekennen in de opstelling, zal er ongetwijfeld iets in ieder van hen veranderen. Iedere representant zal nieuwsgierig zijn naar deze gast. De samenhang van het systeem verandert en daarmee ook het verhaal, de relaties, de taal en de vorm. Dit levert interessant materiaal op voor artistiek onderzoek, bijvoorbeeld wanneer we vastzitten in de ontwikkeling van een karakter, het bedenken van een plot, bij scène-ontwikkeling, verhaalopbouw etc.


Kijken we wat dieper naar bijvoorbeeld de relatie tussen de Toeschouwer en een Personage, dan ontdekken we zoveel meer over het verhaal. Denk aan cultuur, sekse, land van herkomst of de psychologische achtergrond. Dat heeft vaak rigoureuze consequenties voor je verhaal of personages. En geeft meestal ook fantastische nieuwe inzichten en oplossingen!

07-03-2019

Karakteropstellingen is een onderdeel van Hans Jeths Consultancy    

Copyright© 2020 Hans Jeths.  All rights reserved.        

OK

Deze website maakt gebruik van cookies. Zie ons Privacy Beleid voor meer informatie.